GÜLCAN ŞENYUVALI
KIRILGAN
15 Aralık 2011
2 Şubat 2012

KIRILGAN / GÜLCAN ŞENYUVALI

 

Ursula K. Le Guin'in "Atuan Mezarları" adlı eseri, günümüz kadınının üzerindeki kuralcı ve baskıcı yapıyı metaforlarla anlatan fantastik bir öyküdür. Le Guin'in kurguladığı kadın karakter Tenar, özgürlüğünü engelleyen değerleri yansıtan eski bir mezar kentte yaşamaktadır. Yazarın deyimiyle öykü kız çocuğunun büyüyüp kadın olma sürecini anlatmaktadır. Bu süreçte, Tenar'ın öğrenmeye başladığı şey ise özgürlüğün ağır bir yük ve ruhun yüklenmesi gereken büyük bir sorumluluk olduğudur. Öyküde, özgürlüğün verilen bir armağan değil yapılan bir seçim, hatta bu seçimin zor bir seçim olabileceği ifade edilir. Tenar'ın özgürlüğe ve seçimlerine dair olan iç çatışkıları Gülcan Şenyuvalı'nın 2009 yılından bu yana geliştirmekte olduğu kadın portreleri dizisi ile bu noktada kesişmektedir.

Sanatçının, Mac Art Galeri’deki ilk kişisel sergisi olan KIRILGAN / FRAGILE’ da yer alan çalışmaları, boya geleneğini zorlayan klasik pentür unsurlarının yanısıra farklı materyaller ile  kadın imgesini, aykırı kompozisyonlarda hem bir adım uzağımızdaki kadar tanıdık hem de hiç tanımadığımız, fakat bildiğimiz karakterlerle tuval yüzeyine taşıyor.

Coco Chanel’den, Diane Arbus’a, Irigray’dan Tezer Özlü’ye bir çok kadının bir çok nedenle hayranı olduğumuz kadınların portreleri, yüzünü bilmediğimiz ama sanki tanıdığımız kadın figürleri ile yan yana. Güçlü duyarlılıklara sahip kadın imgesinin sınır halleridir kırılgan.